Verruiming TOGS vanaf woensdagmiddag 15 april open

Het kabinet heeft op 7 april 2020 besloten de TOGS-regeling nogmaals aan te vullen. Ondernemers waarvan de SBI-code is toegevoegd, kunnen vanaf woensdagmiddag 15 april 2020 hun aanvraag indienen.

Tegelijkertijd vraagt het kabinet u uw aanvraag nog even uit te stellen. Dit om overbelasting van de systemen te voorkomen. Er is voldoende budget. U kunt nog tot en met 26 juni 2020 uw aanvraag indienen.

Wij geven u hieronder een complete up-date over de TOGS-regeling en het Noodloket op dit moment:

Update TOGS-regeling / het Noodloket

De Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren COVID-19 (TOGS, of kortweg: het Noodloket) staat open voor ondernemers die getroffen zijn door de beperkende Coronamaatregelen. Aan de hand van de codes voor de standaardbedrijfsindeling (SBI-codes) is een lijst met kwalificerende sectoren samengesteld. Daarbij lag de focus oorspronkelijk op ondernemers met omvangrijke vaste lasten die veroorzaakt werden door een fysieke vestiging of door fysieke productiemiddelen die los staan van de eigen woning en die essentieel zijn voor de bedrijfsvoering. Daardoor vielen veel ondernemers buiten de boot voor deze regeling. Inmiddels is de toegang tot de regeling verder uitgebreid.

TOGS-regeling voor nog meer ondernemers toegankelijk

Deze lijst met ondernemers is opnieuw uitgebreid. Naast de non-foodsector met ondernemers zoals winkeliers, komen nu ook (onder meer) kleine MKB-winkeliers in de food, de dienstverlening zoals taxibedrijven en praktijken voor tandartsen, fysiotherapeuten en toeleveranciers van eet- en drinkgelegenheden of (culturele) evenementen voor de eenmalige tegemoetkoming van € 4.000 in aanmerking. Maar ook zeil- en surfscholen en uitzendbureaus kunnen in beginsel gebruikmaken van de TOGS-regeling/ het Noodloket. Check de lijst om te kijken of uw bedrijf nu wel kwalificeert voor deze tegemoetkoming.

TOGS ook uitgebreid voor ondernemers met bedrijf aan huis

De TOGS-regeling/het Noodloket richtte zich oorspronkelijk op ondernemers met omvangrijke vaste lasten, die veroorzaakt worden door een fysieke vestiging of door fysieke productiemiddelen die los staan van de eigen woning en die essentieel zijn voor de bedrijfsvoering. Als uw bedrijfsactiviteiten aan huis of vanuit huis werden verricht, dan werd u eerder nog uitgesloten van deze regeling. Maar daar is nu ook verandering gekomen. U kunt ook een beroep op de TOGS-regeling/ het Noodloket doen als in of vanuit uw woning significante bedrijvigheid plaatsvindt. Er geldt wel een extra voorwaarde. U moet namelijk met een verklaring aannemelijk maken dat uw bedrijfsactiviteiten een minimale omvang hebben. Een ondernemer met een fysieke inrichting buiten de eigen woning, heeft zo’n verklaring niet nodig. Door deze verruiming van de toegang tot de TOGS-regeling/ het Noodloket kunt u bijvoorbeeld ook aanspraak maken op de eenmalige tegemoetkoming van € 4.000 als u een kapperszaak of schoonheidssalon aan huis heeft of een manege achter uw woning. Ook rijschoolhouders die vanuit huis hun onderneming drijven kunnen nu voor de regeling in aanmerking komen.

Meld verkeerde SBI-code

Denkt u op basis van uw hoofdactiviteit in aanmerking te komen voor de tegemoetkoming op grond van de TOGS-regeling/ het Noodloket, maar bent u onder de verkeerde SBI-code geregistreerd in het handelsregister bij de Kamer van Koophandel? In dat geval kunt u dit melden bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland RVO, die de regeling uitvoert. Die beoordeelt elk geval op redelijkheid en billijkheid of toetst de activiteiten aan de economische activiteit waarmee u staat ingeschreven in het Handelsregister.

TOGS – wat valt onder de vaste lasten?

De TOGS-regeling/het Noodloket stelt als voorwaarde dat er in de periode van 16 maart tot en met 15 juni 2020 ten minste € 4.000 aan vaste lasten te verwachten zijn. Maar waar bestaan deze vaste lasten nu eigenlijk uit? Wij hebben met de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland gebeld en ook zij hebben (nog) geen overzicht van lasten die wel en niet meetellen. Wel konden zij aangeven dat de geest van de regeling is dat het kosten moeten zijn die samenhangen met het pand, denk aan elektriciteit, water, huur en belastingen, zoals afvalstoffenheffingen of wellicht ook met vervoermiddelen. Andere lasten of lasten die niet aan de genoemde periode toe te rekenen zijn, zullen naar verwachting niet meetellen.

Aanvragen

U kunt de TOGS aanvragen via de site van de Rijksoverheid.

Hulp nodig?

Heeft u hulp nodig, zijn er prangende vragen of verkeert u in een moeilijke situatie, waarvoor u op dit moment geen oplossing heeft of geen uitweg meer in ziet? Dan willen wij er graag voor u zijn. Blijf er niet mee lopen, wij zijn ervoor. Neem gerust gratis en vrijblijvend contact met ons op! Wij bekijken samen met u welke mogelijkheden tot uw beschikking staan. Velen gingen u voor. Bel daarvoor het nummer 088 – 505 55 00 of mail uw vraag c.q. probleem naar info@businessbalance.nl. Wij nemen op korte termijn contact met u op!

In elk geval wensen wij u heel veel succes de komende tijd en uiteraard boven alles een goede gezondheid!

 

Door: Bianca Coenen B Ec B Com – Coach-Consultant, Business en Balance

Bronnen: LTO, Fiscount, Business en Balance